وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

سامانه کاریابی جاب دات آی آر

چند راه ساده برای مقابله با ترس از شکست

سه شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۰۲:۰۶ ب.ظ

«موفقیت آخر کار نیست، شکست هم پایان کار نیست، بلکه این شجاعت برای ادامه دادن است که اهمیت دارد.»

ــ وینستون چرچیل

fear of failure

همه ما خواهان موفقیت هستیم! هیچ‌کس خواهان شکست نیست. این موضوع برای همه مشخص است زیرا که ماهیت انسان این‌گونه است؛ اما شکست و ناامیدی جزئی از زندگی است. با این وجود، این بدین معنا نیست که به دلیل ترس از شکست از تلاش و سخت کار کردن دست بردارید.

همه ما وقتی که به دلیل ترس از شکست، تصمیم به صرف نظر کردن از انجام یک کار می‌گیریم در واقع با موقعیت‌های دشواری مواجه می‌شویم. مشکلی که از این موقعیت‌ها بر می‌آید این است که این‌ها در واقع سدهایی در مقابل رشد ما هستند. از طرفی نیز به دلیل همین ترس ما بهترین فرصت‌های زندگی خود را از دست می‌دهیم. در این پست ما سه روش کارآمد را بیان می‌کنیم که به شما در جنگیدن با این ترس‌ها کمک می‌کند.

دلیل ترس خود را بشناسید

شناسایی دلیل ترس اولین کاری است که باید بکنید. شما باید ریشه‌های اصلی ترس خود را تحلیل کنید و بعد از آن برای غلبه بر آن برنامه ریزی کنید. این تحلیل باید به گونه‌ای باشد که برای پیدا کردن راه حل به شما کمک کند.

اجازه بدهید که یک مثال ساده برای شما بزنم؛ بسیاری از مردم در فکر دست کشیدن از شغل خود هستند تا بتوانند کسب و کار خود را راه بیندازند اما از انجام چنین کاری هراس دارند. زیرا آن‌ها از شکست در کسب و کاری که راه انداخته‌اند و متعاقباً ضرر مالی واهمه دارند. از طرف دیگر آن‌ها نمی‌خواهند که منطقه آرامش خود را ترک کنند؛ زیرا دارای یک درآمد ثابت از شغل خود هستند که برای برآورده کردن نیازهایشان کافی است. اما با این وجود مزایای راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی بسیار فراتر از این‌ها است.

در این لحظه شما باید درک کنید که هر چقدر که رویای شما بزرگ باشد، ترسی که باید بر آن غلبه کنید نیز بزرگ‌تر خواهد بود. بنابراین، شناخت دقیق ترس قبل از مقابله با آن امری حیاتی است.

خود را غرق در افکار مثبت کنید

آیا تا به حال به افکار خود گوش دادید؟ رویکرد شما در مقابله با موقعیت‌های دشوار چیست؟ نظر شما درباره نیمه پر لیوان چیست؟ این پرسش‌های برای این است که بدانیم شما تا چه اندازه مثبت نگر هستید.

اینکه در هنگام اتخاذ یک تصمیم بزرگ، به خودتان اعتماد نداشته‌ باشید یک امر کاملاً طبیعی است. اما این عدم اطمینان نباید تأثیر منفی بر تصمیم‌گیری شما داشته باشد. اگر این تأثیر منفی وجود داشته باشد شما به مانند یک فرد معمولی قادر به رشد و نمو نخواهید بود و مسلماً این وضعیتی نیست که شما به دنبال آن هستید.

پس باید با این ترس چه‌کار کنیم؟ مثبت‌گرایی را وارد زندگی خود کنید. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. شما می‌توانید روز خود را با خواندن چند جمله الهام‌بخش شروع کنید. این جملات به شما کمک می‌کند تا شجاع، بلندپرواز و مصمم باشد. شما می‌توانید این جملات را در میز، تلفن همراه، کامپیوتر یا دیگر مکان‌هایی قرار دهید که هر روز با آن سروکار دارید. علاوه بر این، برای اینکه به افکار مثبت تغییر موضع دهید می‌توانید خواندن چند کتاب انگیزشی را امتحان کنید.

و آخرین مورد البته نه از حیث اهمیت این است که از افراد منفی نگر تا حد امکان فاصله بگیرید. با این کار شما می‌توانید انرژی خود را حفظ کنید و در کل مدت روز مثبت اندیش باقی بمانید.

رویاهای خود را آسان کنید

هر چقدر که رویای شما بزرگ‌تر باشد، راه رسیدن به آن نیز به همان میزان پیچیده‌تر خواهد بود. گاهی حتی با نگاهی به پیچیدگی مسیر دست‌یابی به رویای خود به کل از آن دست می‌کشید و کاوش شما قبل از آغاز به پایان می‌رسد. برای اطمینان از اینکه این موضوع برای شما رخ نمی‌دهد، شما باید رویای خود را ساده‌سازی کنید.

وقتی که تصمیم گرفتید که یک رویای بزرگ را دنبال کنید، آن را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید. در صورتی که شما برای دست‌یابی به رویای بزرگ خود به کار‌ها و فعالیت‌های کوچک‌تر روی بیاورد مسلماً اضطراب کمتری تجربه خواهید کرد و از طرفی نیز اعتماد بیشتری را در خود احساس می‌کنید. برای مثال، اگر تصمیم بر نوشتن یک کتاب دارید، کار خود را با نوشتن یک فصل و یک صفحه در هر روز آغاز کنید.

حقیقت امر این است که اولین قدم شما به سوی یک رویایتان می‌تواند صحبت کردن با یک فرد باتجربه باشد که دقیقاً همان رویای شما را تجربه کرده است. این فرد می‌تواند انگیزه بیشتری به شما بدهد. شما حتی می‌توانید پرسش‌های دیگری را نیز مطرح کنید که پاسخ به آن‌ها می‌تواند ذهن شما را منسجم‌تر سازد. این موضوع به شما در مبارزه با ترس‌هایتان کمک می‌کند.

گویند که شجاع کسی نیست که احساس ترس نمی‌کند، بلکه کسی است که بر ترس خود غلبه می‌کند. روش‌هایی که در این مقاله شرح داده شده‌اند به شما در مبارزه با ترس از شکست کمک می‌کند و انگیزه زیادی را در دنبال کردن رویاهایتان در خود احساس می‌کنید.


شما بهترینید، پس برای بهترین‌ها تلاش کنید.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی