وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

سامانه کاریابی جاب دات آی آر

استراتژی تغییر شغل در هر سطح

شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۴:۰۱ ب.ظ

دکتر سنت ماری گراهام، نویسنده‌ی کتاب "دگرگون شوندگان" می‌گوید، تغییر شغل امکان‌پذیر است ولی به صبر نیاز دارد.

 

چگونه شغل خود را تغییر دهیم؟

زمانیکه متوجه شدید هدف واقعی زندگی شما چیست، چند سال داشتید؟ احتمالاً  شغل خود را در اوایل 20 سالگی یا حتی در اواخر دوران نوجوانی، حتی قبل از اینکه درباره‌ی همه‌ی فرصت‌های شغلیِ پیش رویتان آگاهی داشته باشید،  انتخاب کرده‌اید؟  ممکن است با گذشت زمان، احساس کرده باشید که در این شغل گیر افتاده‌اید و حتی ممکن است به تغییر شغل نیز فکر کرده باشید. شاید بارها آرزو کرده باشید که زمان به عقب بازگردد تا بتوانید کاملاً زمینه‌ی شغلی دیگری را انتخاب کنید.

شاید فکر کنید که چه کسی من را با سال‌ها تجربه در یک زمینه شغلیِ " نادرست" برای استخدام می‌پذیرد؟ در برخی موارد باید تغییر رشته و تحصیل مجدد در یک رشته جدید را فراموش کنید.

با این حال، تغییر شغل قابل انجام است.

اگر شما در تغییر دادن شرایط خود مصمم باشید، هیچ چیز نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد. حرفه‌ای‌های هوشمند، تصمیمات مناسبی را درباره تغییر شغل اتخاذ می‌کنند و با اینکار، به موفقیت می‌رسند. محدودیت‌ها می‌توانند منجر به ارائه راه‌ حل‌های خلاقانه شوند و پایداری و سختکوشی، رمز موفقیت هر فردی است.

همه چیز در زندگی، همانند یک معامله است و شما فقط می‌توانید تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما اهمیت بیشتری دارد و چه چیزی برای شما غیر قابل مذاکره است. بنابراین، در این سوالات، از شما خواسته می‌شود با دقت بسیار زیادی در مورد جنبه‌های  مختلف تغییر شغل که ممکن است آنها را مد نظر قرار نداده باشید فکر کنید. بعنوان مثال، از شما پرسیده می‌شود که آیا تمایل دارید و یا قادر هستید که قطع حقوق و دستمزد را برای مدتی بپذیرید؟ تا چه زمانی می‌توانید این موضوع را تحمل کنید؟ آیا می‌توانید ایده‌ی جابجایی ( از یک شهر) را بپذیرید؟ تا چه مصافتی؟ تا چه حد می‌توانید شبکه‌سازی  را انجام دهید؟

پس از پاسخ دادن به این سؤالات، می‌توانید برای رسیدن به هدف خود یک استراتژی کارآمد را تدوین کنید.

آیا باید برای تغییر شغل، رشته تحصیلی خود را عوض کرد؟ چه پاسخی دارید؟

پاسخ: به جز در مواردی که قصد داشته باشید به مشاغلی از قبیل پرستاری یا وکالت  -که به تحصیلات و مدرک تحصیلی خاصی نیاز دارند- وارد شوید، پاسخ کوتاه "نه" است. معمولاً بیشتر افراد، برای تغییر شغل، به تغییر رشته فکر می‌کنند؛ زیرا اینکار نظام‌مندتر و سر‌راست‌تر است، ولی به نظر نمی‌رسد که همیشه این روش، یک روش کار آمد باشد. در صورتیکه اینکار را با هدف قبلی انجام ندهید، پس از تغییر رشته و فارغ‌التحصیلی باز هم باید به جستجوی شغل مورد علاقه خود بپردازید.

بجای آن، باید سعی کنید که مقداری تجربه عملی به دست آورید، می‌توانید اینکار را با وارد شدنِ داوطلبانه به یک پروژه در محل کاری فعلی خود و یا با گذراندن یک دوره کار‌ورزی انجام دهید. با اینکار به دو هدف نائل می‌شوید: این تجربه، احتمالاً بیشتر از مدرک دانشگاهی، مورد توجه یک کارفرما قرار خواهد گرفت و دوم اینکه، یک دیدگاه دقیق‌تر درباره این زمینه شغلی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سوال: معمولاً مدیران استخدام‌کننده( مدیران منابع انسانی) ِ شرکت‌ها، استخدام افرادی که تغییر شغل می‌دهند را ریسکی‌تر از داوطلبانی میدانند که دارای تجربه " مناسب و مرتبط" هستند. چه راهکارهایی برای برطرف نمودن این مشکل توصیه می شود؟

پاسخ: پاسخ خود را با ذکر این نکته آغاز می کنیم که اشتباهاتی که در استخدام رخ می‌دهد، می‌تواند از چند جنبه، بسیار پر‌هزینه باشد و معمولاً  مدیران استخدام و منابع انسانی تمایل دارند که از این اشتباهات اجتناب کنند. بنابراین، در عین حال که مدیر منابع انسانی باید به نگرانی‌ها و ملاحظات سازمان و شرکت خود فکر کند، باید به نکات مهمی که در رزومه شما وجود دارد و می‌تواند به رفع مشکلات شرکت کمک کند، نیز توجه کند. احتمالاً فردی که در یک زمینه شغلی تجربه دارد و می‌خواهد شغل خود را عوض کند،  می‌تواند با توجه به تجارب اندوخته شده و قابلیت‌هایی که قبلاً به دست آورده است، برای شرکت مفید باشد. سعی کنید در مصاحبه شغلی، تمام تجربیات و قابلیت‌های خود را مطرح کنید. سعی کنید همراه با مطرح نمودنِ تمام قابلیت‌های خود، به معضلات شرکت که می‌توانید در رفع آن موثر باشید اشاره کنید. با اینکار شانس شما برای استخدام افزایش خواهد یافت.

یک ترفند دیگر که یقیناً موثر واقع می‌شود، این است که هر چه بیشتر به یک صنعت یا یک زمینه‌ی جدید نزدیک شوید و با جزئیات آن آشنایی پیدا کنید. می‌توانید با پیوستن به انجمن‌های تجاری، با حضور در کنفرانس‌ها و پُست گذاشتن در سایت‌های رسانه‌های اجتماعیِ مربوطه به این هدف نزدیک شوید. هدف، شناساندنِ خود یا معرفی شدن از طریق یک "فرد شاغل در یک شرکت" است زیرا ممکن است در مصاحبه، قابلیت‌های شما دست کم گرفته شوند.

معمولاً افراد در انجام اینکار، بهتر از آنچه فکر می‌کنند، هستند! شبکه‌سازی، به مقوله‌ی انجام گفتگو و شکل‌گیری روابط انسانی مربوط می‌شود، که همه ما می‌دانیم که چگونه باید اینکار را انجام دهیم. روابط در زمانی شروع می‌شوند که واقعاً درباره‌ی مطلبی کنجکاو باشید. دو مورد از موارد برای آغاز روابط عبارتند از: "کدام ویژگیِ کاری را که انجام می‌دهید، دوست دارید؟" و "چه چیزی شما را در زمینه‌ی شغلی (یا شرکت)شگفت زده می‌کند ؟"

ما می‌گویید افرادی که وارد یک زمینه‌ی شغلی جدید می‌شوند نباید از بحث در مورد مبلغ پرداختی یا دستمزد نگران باشند. درست است که بسیاری از افرادی که زمینه شغلی خود را تغییر می‌دهد، فکر می‌کنند اگر بتوانند در زمینه کاری جدید شغلی پیدا کنند، بسیار "خوش شانس" هستند. این تفکر اشتباه است. قبل از اینکه بدانید یک شرکت تمایل به استخدامِ شما دارد، درباره دستمزد بحث نکنید. پس از اینکه از استخدام خود مطمئن شدید، باید بدانید که این مورد، بدان معنی است که شرکت ارزش شما را به رسمیت شناخته است. آنها انتظار دارند که شما کار خود را با هیجان و انگیزه شروع کنید.

ممکن است شما در انجام کارهای خود، حتی از یک کارمند باسابقه هم حرفه‌ای‌تر باشید. پس از گذشت 6 ماه، کارها بر طبق روال پیش خواهد رفت و نگرانی‌های اولیه وجود نخواهند داشت.

فراموش نکنید که قبل از تغییر شغل، رزومه خود را تغییر دهید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، انجام یک تغییر شغلی می‌تواند مجموعه‌ای از چالش‌های منحصر به فرد از جمله چگونگی انتقال آن به رزومه خود را در پی داشته باشد. آیا می‌توانید از برخی از جزئیات و تجارب حاصل از تغییر شغل خود، برای نوشتن رزومه جدید استفاده کنید؟ همین امروز، با کمک گرفتن از  متخصصان خدمات نوشتن رزومه، رزومه کاری خود را ارزیابی  کنید. با انجام اینکار، می‌توانید در عرض دو روز کاری، بازخوردی از ارزیابی رزومه خود را دریافت کنید که شامل مروری بر ظاهر و محتوای رزومه شما و پیش‌بینیِ  چگونگیِ تصور مسئول استخدام یک شرکت از قابلیت‌ها و مهارت‌های شما،  پس از مطالعه رزومه شما می‌باشد. اینکار، یک راه سریع و آسان برای اطمینان از این موضوع است که شما در مسیر تغییر شغلی،  بعنوان یک فرد حرفه‌ای و آماده‌ی تغییر گام بر می دارید.

آن فیشر از سال 1996 ، نوشتن درباره مشاغل،  روندهای کاری و مباحث مربوط به آن را آغاز کرده است. او نویسنده‌ی مقاله‌ای با عنوان"  برای قرار داشتن در یک مسیر شغلی سریع و مناسب، باید از کجا نقشه‌ی راه را تهیه کرد؟" است.

توصیه می کنم مقاله او را مطالعه کنید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی