وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

سامانه کاریابی جاب دات آی آر

راههایی برای داشتن محیط کار مفرح

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۲:۴۱ ب.ظ

شما به سه روش میتوانید به کارکنانتان انگیزه بدهید که بیشتر کار کنند.

۱. آن ها را تهدید کنید
۲. حقوق زیادی به آنها بپردازید
۳. کار را به یک سرگرمی تبدیل کنید
 

امروزه، با تهدید و ارعاب کارمندان به نتیجه مطلوبی نمیرسید. و با پرداخت زیاد به آن‌ها تنها به صورت مقطعی می توانید موفق شوید.  تنها شماره سه (تبدیل کار به سرگرمی) تنها گزینه ایست که پیش رو دارید که به بازدهی زیاد به صورت طولانی مدت دست یابید. مدیران موفق میدانند که چطور یک محیط کاری چالش‌ برانگیز، خلاق و سرگرم‌کننده برای خود و کارمندان مهیا کنند.
 

چطور سرگرمی قابل تولید است؟

دنیایی را تصور کنید که  کارمندان محیط کاریشان را دوست دارند و آرام و بدون استرس هستند و تمام روز را با خوشحال سپری میکنند. افرادی که از نظر روحی در شرایط بهتری هستند، بهره‌برداری بیشتری دارند. وضعیت روانی آنها باعث افزایش اکسیژن، اندورفین و جریان خون در بدن می‌شود که سبب می‌شود بهتر، شفاف‌تر و خلاقانه تر بیاندیشند. این افراد آرامش بیشتری دارند، بهتر دیگران را می‌پذیرند و بیشتر شوخ طبع هستند.

 

 

خنده یک پیوند بین انسان‌ها ایجاد می کند و مردم ترجیح میدهند با افرادی باشند که شادتر هستند.امروزه، خلاقیت، آینده نگری و انعطاف‌پذیری از توانایی های کلیدی برای پیشبرد یک سازمان هستند. در یک محیط کاری مهیج و پویا، در حالیکه کارمندان از لحظات خود سر کار لذت می‌برند پیشرفت بیشتری در کار خود دارند. یک محیط کاری پویا و سرگرم‌کننده، نه تنها بهره‌برداری کار را افزایش میدهد بلکه مشتریان بیشتری را نیز جذب می‌کند که خود باعث افزایش سود می‌شود.

 

دکتر نرمن کازینز، محقق و روزنامه‌نگار آمریکایی، می‌گوید "خنده جرقه‌ای برای چشم‌اندازهای روشن است." کودکان به صورت میانگین 400 بار در روز میخندند ولی این آمار در سن 35 سالگی به 15 بار در روز کاهش می‌یابد. بچه‌ها حتما چیزی میدانند که ما نمی‌دانیم! خندیدن، اندورفین را در بدن ما آزاد می‌کند ( ماده ای که 10 برابر قویتر از داروهای مسکن مرفین است.) که اثری همانند اثر فوق‌العاده انجام ورزش در بدن دارد. خنده میزان اکسیژن ورودی به بدن را افزایش میدهد که در نتیجه سبب تقویت و بهبود عملکرد سلول‌ها میگردد. همچنین میزان مقاومت در برابر درد را افزایش میدهد و ایمنی را بهبود می‌بخشد. همچنین شوخ‌طبعی فضایی ایجاد میکند که در آن گفتگوی صادقانه و ارتباط بهتر و ریسک‌پذیری افزایش میابد. اینها تنها بخشی از مزایای محیط شاد است. امیدوارم که قانع شده باشید که باید از تکنیکهایی برای تزریق شادی و سرگرمی در محیط کار خود استفاده کنید. در ادامه 12 راهکار برای اینکه محیط کار خود را به یک محیط شاد، پویا و سرگرم کننده تبدیل کنید به شما نشان میدهیم.

 

1.این نگرش را کنار بگذارید که برای حرفه ای بودن باید تمام اوقات جدی بود. میتوانید راحت تر برخورد کنید در عین حال که بهره‌وری و شایستگی خود را حفظ می‌کنید.

 

2.تعریف دقیقی از سرگرمی‌های مجاز و غیرمجاز در محل کار ارائه دهید.( مثلا به کار بردن الفاظ رکیک یا شوخی های قومیتی و جنسی ممنوع است (

 

3.یک "شورای سرگرمی" ایجاد کنید که برنامه‌ریزی تفریحات در محل کار و بیرون از آن را بر عهده گیرد.

 

4.تفریح و سرگرمی را وارد جلسات کاری درون سازمانی کنید. میتوانید جلسه را با یک جوک یا خاطره بامزه شروع کنید. از صندلی های بادی در اتاق جلسه استفاده کنید یا توپ گوشتی را با خود به جلسه ببرید!

 

5.کلیپ ها و فیلمهای طنز جمع‌آوری کنید و با همکاران خود به اشتراک بگذارید. یا یک تابلو از نوشته های طنز و جذاب درست کنید.

 

6.اجازه دهید که مشتریان هم بدانند که شما محیط کار شاد و سرگرم‌کننده دارید.

کارهایی جالب برای مشتریان انجام دهید، به طور مثال سازماندهی رویدادهای سرگرم کننده برای مشتری، پوشیدن یک لباس بامزه توسط کارمندان، به اشتراک گذاشتن چیزهای خنده دار با مشتریان.

این باعث می شود کار برای کارکنان بیشتر سرگرم کننده باشد و نیز ارتباط با مشتریان را تقویت می‌کند. برای مثال در دیزنیلند کارکنان بخشی از تجربه سرگرمی هستند، دیزنیلند نیز همین استراتژی را دارد و کارمندان جزیی از تجربه شاد و مفرح مشتریان هستند.

 

7.زمانی را برای حرف زدن با کارمندان در نظر بگیرید. نظرات آنها را جویا شوید و بپرسید که به چه تفریحات و سرگرمی‌هایی علاقه‌مند هستند. حتما کارمندان ایده‌هایی خوبی در این مورد خواهند داشت و از صحبت کردن در مورد آن‌ها لذت می‌برند.

 

8.یک برنامه برای تشخیص میزان شادی و سرگرمی در محل کار داشته باشید.

سرگرمی پاداش برای عملکرد نیست، اما می تواند راهی برای تشویق کارکنان برای انجام کار باشد. به عنوان مثال، شما می توانید "بازی" را از فعالیت های تولیدی ایجاد کنید. ایجاد سرگرمی جالب و هدفمند بهترین روش است.

 

9. به سرگرمی‌ها و موقعیت‌های طنزی که کارکنان به وجود می‌آورند عکس‌العمل نشان دهید. و اجازه دهید کارمندان و مشتریان متوجه شوخ‌طبعی شما شوند.

 

10.شروع به شاد بودن کنید، این نگرش شما به کار را تغییر خواهد داد.

به آرامی با چند فعالیت در روز شروع کنید و هدف خود را ایجاد یک محل کار آرام تر بگذارید. انتظار نداشته باشید همه چیز در یک شب اتفاق بیفتد.

 

11.وسایل بازی و سرگرمی را در اتاق کارمندان قرار دهید.

این کار سبب می‌شود که کارمندان برای لحظاتی از جدیت محیط کار فاصله بگیرند. و این باعث می‌شود با فکر مثبت و حس بهتری به کار خود برگردند.

 

12. کارمندان را تشویق کنید که در پایان روز کار خود را در شرکت زمین بگذارند.

آن‌ها نیابد کار و مسائل آن را با خود به خانه ببرند و زندگی خانوادگی و زمان استراحت و تفریح آن‌ها نباید تحت تاثیر کار قرار گیرد.

به یاد داشته باشید که این وظیفه مدیر است که برای چگونگی محیط کار برنامه‌ریزی کند .و محیط کار شاد و مفرح یکی از استراتژی‌های مدیریتی برنده برای اداره یک سازمان است.

 

 

  • فرنوش خدابخش

نظرات (۱)

سلام

میشه بلاگتون رو هم روی همون محیط سایتتون بیارید؟

خیلی قشنگتر و بهتره و سرعت لود صفحات هم توش خوبه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی