وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

سامانه کاریابی جاب دات آی آر

درس‌هایی در باب رهبری از استیو جابز

چهارشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۳:۳۲ ب.ظ

استیو جابز که در افکار عمومی به‌عنوان «پدر دنیای دیجیتال» شناخته می‌شود یک شخصیت افسانه‌ای و استاد نوآوری بود. وی یک نابغه کامپیوتر بود که با نوآوری‌ها و اکتشافات شگفت‌انگیز خود انقلابی همه‌جانبه در جهان فن‌آوری پدید آورد.

وی مؤسس شرکت اپل، استودیوهای انیمیشن‌سازی پیکسار، شرکت NeXT و نیز یک رهبر و رؤیاپرداز خارق‌العاده بود. بسیار جالب‌توجه است که این فرد پس از رها کردن تحصیلات دانشگاهی به یکی از محبوب‌ترین رهبران جهان بدل شد.

در ادامه پنج درس در مورد رهبری که می‌توان از استیو جابز آموخت را به‌طور خلاصه شرح می‌دهیم.

استیو جابز

1. در مورد هدفتان صریح باشید:

اگر استیو جابز هدف نامشخص و غیر شفافی داشت شرکت اپل حتی نزدیک به شرایطی امروزی خود هم نمی‌شد. هدف کاملاً شفاف و تمرکز بی‌نظیر وی بود که اپل را بارها و بارها به یک شرکت موفق تبدیل کرد. پس اهدافتان را برای خود به وضوح مشخص کنید.

کارها را اولویت‌بندی کنید و بر آنچه که اهمیت دارد تمرکز کنید

یک رهبر هدفمند باشید. مقصود نهایی خود را بشناسید و تا رسیدن به آن متوقف نشوید. رهبری واقعی به معنی هدفمند بودن، اشتراک‌گذاری هدف و ترغیب سایرین به پشتیبانی از اهداف شما در حین خلق اهداف خودشان است.


2. در جست‌وجوی برتری باشید نه کمال‌گرایی:

جابز در یک مورد خاص همیشه بسیار حساس بود، برتری. برخلاف سایر کارآفرینان و تاجران، جایگاه برتر بودن در نظر وی فراتر از پول و کمال‌گرایی بود. این دقیقاً همان چیزی است که به ظهور محصولات اپل و پایگاه عظیم مشتریان وفادار آن منتج شد.

دلیل تأخیر در عرضه‌ی آی پد نیز همین بود؛ او از محصول نهایی راضی نبود. طبق گفته وی «به‌قدر کافی ساده بود و در زمان گرفته شدن در دست احتمال سر خوردن آن وجود داشت». وی علیرغم ارزشمند بودن زمان خود اقدام به شروع مجدد و بازطراحی محصول نمود و آن را ساده‌سازی کرد. نتیجه این کار گرد شدن اندک لبه پایینی دستگاه بود.


3. از کارکنان خود تقدیر یا انتقاد کنید:

یک مسئله جالب‌توجه درباره‌ی استیو جابز این بود که او به سبب توانایی در تحت فشار گذاشتن افراد برای رسیدن به مرز قابلیت‌هایشان هم محبوب و هم منفور بود.

نکته قابل‌برداشت از این مطلب این است که شما باید بدانید چه زمان کارکنان را غرق در تعریف و تمجید کنید و چه وقت با آن‌ها یک گفت‌وگوی سفت‌وسخت داشته باشید. این از مشخصات یک رهبر واقعی است که میتواند افراد را به سمت بهترین خودشان هدایت کند.


4. ریسک‌پذیر باشید:

یک ویژگی اعجاب‌آور جابز توانایی او در پیش‌بینی احتیاجات افراد حتی قبل از خود آن‌ها بود. او هیچ‌گاه از معرفی و پیاده‌سازی فناوری‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهای جدید دست نمی‌کشید.

درست مثل جابز ریسک‌پذیر باشید زیرا این چیزی است که رهبران واقعی انجام می‌دهند. این کار شما را به فضایی هیجان‌انگیز سوق می‌دهد که می‌توانید خودتان را در آن به چالش بکشید. اعضای گروه را تشویق و وادار به ریسک کردن کنید و در صورت تبدیل اشتباهات به شکست‌ها پذیرای آن‌ها باشید.   


5. مسئولیت ابتدا تا انتهای کار را بپذیرید:

مسئولیت‌پذیری استیو جابز در قبال ابتدا تا انتهای پروژه برای ارائه‌ی یک تجربه بهتر و لذت‌بخش‌تر به کاربران به‌طور مشهوری نزد همه شناخته شده است. تمام جنبه‌های مختلف تجربه مشتری با هم پیوند نزدیکی دارند.

وظیفه شما به‌عنوان یک رهبر پذیرش کامل مسئولیت و سوق دادن همه‌چیز به یک سمت‌وسوی بهتر، آسان‌تر و سریع‌تر برای کاربران و مشتریان است. چگونگی اولویت‌بخشی به محصولات ورای کسب سود را باید از جابز فرا گرفت.

نکته مدنظر شما در مورد رهبری چیست؟

یکی از جالب‌ترین نقل‌قول‌ها از استیو جابز این جملات هستند: «درحالی‌که برخی آن‌ها را به‌عنوان دیوانگان می‌بینند ما چیزی جز نبوغ نمی‌بینیم؛ زیرا افرادی که به‌قدر کافی دیوانه هستند که تصور می‌کنند قادر به تغییر جهان هستند، همان کسانی‌اند که این کار را انجام می‌دهند.»



 نویسنده: وارتیکا کاشیاپ، نویسنده تاثیرگذار لینکداین

 

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی