وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

سامانه کاریابی جاب دات آی آر

10 نکته برای موفقیت در مدیریت منابع انسانی

شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۰۴:۴۰ ب.ظ

دو جمله‌ی «من یک فرد اجتماعی هستم» و «کمک کردن به دیگران را دوست دارم» دو مورد از متداول‌ترین دلایلی هستند که متخصصان حوزه منابع انسانی در جواب به چرایی انتخاب این شغل بیان می‌کنند. این‌ها دلایل خوبی برای شروع هستند اما برای ادامه کار حتی نزدیک به کافی هم نیستند. در اینجا به 10 مورد اصلی که هر متخصص منابع انسانی برای موفقیت به آن نیاز دارد اشاره شده است. 

Human resources sucess

10. هدفمند باشید 

بدانید که قصد دستیابی به چه هدفی دارید و چرا. منتظر تعریف مفهوم منابع انسانی از جانب سازمانی که در آن مشغول هستید نمانید. نمونه‌های بی‌شماری موجود هستند و یک جست‌وجوی ساده شما را در مورد راهکارهای پیش رو راهنمایی می‌کند. هر مطلب قابل‌دسترس را مطالعه کنید و با دیگران در ارتباط باشید تا به یک متخصص بدل گردید. اگر در جریان یک مصاحبه استخدامی هستید اهدافتان را بیان نمایید. اگر در حال حاضر مشغول به‌کار هستید در اولین فرصت اهدافتان را مشخص کنید. ایده‌های خودتان را با مدیر یا مدیران خود به اشتراک بگذارید تا بازخورد و تائید آن‌ها را دریافت کنید. یکی از مهم‌ترین اهدافی که می‌توانید تعریف کنید، ایجاد محیطی است که افراد به‌واسطه‌ی ارزش‌های موجود در آن، تمایل به کار کردن و ماندن داشته باشند.

9. تفکر راهبردی داشته باشید 

هر سازمان پیشرو به متخصصان منابع انسانی نیاز دارد که بتوانند با شناسایی اهداف شرکت و پیگیری آن‌ها خود را با این اهداف انطباق دهند. منابع انسانی مطلوب چیزی فراتر از تنها یک دپارتمان است؛ بدین معنا که هر یک از کارکنان در هر سطحی، از نقش خود در پشتیبانی از فرهنگ و نگرش‌های سازمان آگاه هستند. به عنوان مثال اگر شرکت شما یک شرکت کوچک و تازه تاسیس است احتمالا مدیران تمایل دارند با کمترین تعداد نیروی انسانی تازه کارو  از طریق آموزشهای درون سازمانی کار خود را پیش ببرند تا هزینه کمتری بکنند. پس شما با طراحی و استفاده از یک سری ابزار های نیروی انسانی مرتبط میتوانید فراتر از یک کارمند بلکه به عنوان یکی از شرکای راهبردی ایفای نقش کنید.

8. ارتباطات قوی داشته باشید 

تفاوت بین یک متخصص خوب و یک رهبر قوی در توانایی برقراری ارتباط خلاصه می‌شود. شما صدای فرهنگ و ارزش‌های سازمان خود هستید بنابراین با پیروی از فنون زیر به‌درستی از عهده این نقش برآیید:

  • سبک سخنران مورد تحسین خود را اقتباس نمایید. با صدای بلند تمرین کنید و در هر گرد­هم‌آیی کارکنان بلند شوید و عملکردهای مثبت گروه منابع انسانی را گزارش دهید.
  •   مهارت‌های خود را برای کمک به سایرین در برقراری ارتباطات مؤثرتر در جلسات، مناسبت‌های شرکتی و اجتماعی و جلسات آشناسازی کارمندان جدید بکار بگیرید.

7. از تکنولوژی سر در بیاورید 

به‌کارگیری تکنولوژی باعث بهبود در فرآیندها و اثربخشی منابع انسانی می‌شود. می‌توانید با گذراندن دوره های مرتبط به دانش و آگهی خود در این زمینه بیافزایید. در دنیای مدرن که هر روز به ابزارهای دیجیتال بیشتری مجهز می‌شود، شما میتوانید با بهره‌گیری  از این ابزار انجام وظایف خود را با شیوه های نوین تسهیل و تسریع نمایید.

6. انعطاف‌پذیر باشید 

نخست اینکه باید برای فهمیدن چیزهایی که نمی‌دانید به‌قدر کافی کنجکاو باشید. انجام کارهایی که با آن‌ها راحت هستیم آسان است اما شما باید از چیزهای جدیدی که درنتیجه‌ی سرعت و حجم تحولات رخ‌داده در صنعت و حرفه خود پدید آمده‌اند آگاه باشید.  به فعالیت‌های آنلاین و برقراری ارتباطات کاری با سایرین زمان اختصاص دهید. با برگزاری جلسات انجمن‌های صنعتی و تجاری در محل شرکت خود امکان تعامل با سایرین را برای کارکنان شرکت خود فراهم آورید.

به یاد داشته باشید که پایبندی سفت ‌و سخت به دیروز مانع از اتخاذ راهکارهای جدید و بهتر برای فردا می‌شود. اینجا موقعیتی است که طرز فکر منعطف، متخصصان منابع انسانی را یاری می‌دهد. تغییرات را به‌طور مؤثر مدیریت کنید. یافتن ایده‌های خوب یک طرف ماجرا و پیاده‌سازی آن‌ها طرف دیگر آن است. پیاده‌سازی ایده‌های خوب محتاج تلاش و زمان است و حتماً باید فردی آن‌ها را مدیریت کند. بهترین راهکارهای مدیریت پروژه را فرا بگیرید تا بتوانید این تغییرات را رهبری نمایید. از آنچه در اختیار دارید آگاه باشید، تمامی ابزارهای قابل‌دسترس را بکار بگیرید و اجرای طرح‌های حوزه منابع انسانی را رهبری کنید.

5. اعداد را درک کنید 

همه‌چیز به بودجه و پس‌اندازها برمی‌گردد و شما باید حاضر باشید برای چیزی که خواهان آن هستید بجنگید. معمولاً مدیران منابع انسانی در ارائه پیشنهاد‌ها مردد هستند زیرا از احتمال رد شدن آن‌ها هراس دارند. شما باید از اعداد و ارقام آگاه باشید و با مستندات و آمارهای قابل اتکا با مدیران خود صحبت کنید. با آگهی از این مسایل است که می‌توانید آن ها را برای انجام ایده های خود ترغیب کنید.

4. یک شریک به‌تمام‌معنا باشید 

بخش منابع انسانی خواهان شرکت در تصمیم‌گیری‌های اساسی است ولی شما اول باید خودتان را اثبات کنید. بدین مفهوم که دیگران باید شما را به‌عنوان یک فرد دارای تفکر خلاق، یک رهبر خوب و یک تاجر بشناسند. همه این‌ها برای موفقیت شغلی شما لازم هستند. چگونگی رسیدن به چنین جایگاهی در ادامه توضیح داده می‌شود:

  • با مدیر هر دپارتمان به‌طور جداگانه همکاری کنید تا بتوانید به درکی از نیازهای آن‌ها و انتظاراتشان از بخش منابع انسانی برسید.

  • برای کار کردن در هر دپارتمان زمان بگذارید، برنامه‌های آزمایشی و پرسشنامه هایی را برای ارزیابی مقبولیت و کارایی ایده‌های خود تدوین کنید.

  • مدیران آموزشی برای دپارتمان‌ها منسوب کنید، مشاورانی که مسئولیت تعیین نوع آموزش در هر بخش و زمان و چگونگی ارائه‌ی آن‌ها را بر عهده داشته باشد. شرکت افراد در این آموزش‌ها و رفتار و عملکرد آن‌ها پس از گذراندن آموزش را به‌دقت مورد پایش قرار دهید.

چنین سطحی از همکاری به دپارتمان منابع انسانی بینش عمیقی در مورد تفکرات و زمینه عملکرد هر بخش ارائه می‌کند و در درک میزان موفقیت بخش منابع انسانی در تأمین نیازهای سازمان کمک شایانی می‌نماید.

3. از دفتر کار خود بیرون بیایید 

بیشتر از زمانی که در دفتر کارتان هستید خارج از آن باشید. این کار کارکنان را با شما آشنا می‌کند و باعث می‌شود راحت‌تر سؤالاتشان را از شما بپرسند. در نتیجه شما با ماهیت مسائلی که با آن سروکار دارید بیشتر آشنا می‌شوید. علاوه بر این:

  • کارکنان بابت حضور شما قدردان خواهند بود و مدیران نسبت به ایده‌های شما پذیراتر خواهند شد. به‌زودی دید سایرین به شما از مسئول منابع انسانی که پشت سیاست‌ها و رویه‌ها پنهان می‌شود به‌عنوان کسی که جزئی از گروه است تغییر خواهد کرد.

  • اتخاذ سیاست درهای باز کارکنان را قادر می‌سازد در برابر تصمیمات نامطلوب درخواست تجدیدنظر بدهند، به آن‌ها اجازه پرسش کردن و پاسخ شنیدن می‌دهد و اعتماد همه‌جانبه‌ای در سازمان به وجود می‌آورد.

2. ریسک کنید 

اکثر متخصصان منابع انسانی ریسک-گریز هستند. شاید به این خاطر که آن‌ها برای ریسک‌پذیری تشویق نشده‌اند (یا مورد اعتماد قرار نگرفته‌اند)؛ اما متخصصان موفق به‌خوبی از لزوم خطر کردن و مزایایی که می‌تواند نتیجه دهد آگاه هستند.

1. الهام‌بخش  باشید

متخصصان منابع انسانی نماینده «قوانین» هستند و بسیاری از مواقع شیفته سیاست‌ها و رویه‌ها دیده می‌شوند و تصور می‌شود که به‌نوعی از نیازهای واقعی سازمان دور افتاده‌اند. هر چه بیشتر دیگران را به درک چرایی نیاز به واحد منابع انسانی و اینکه شما چگونه قادر به فعالیت در راستای منافع آن‌ها هستیم ترغیب کنید در سازمان خود بیشتر شناخته خواهید شد. اگر شما شور و اشتیاق داشته باشید آنگاه در فرهنگ سازمانی شما نیز شور و اشتیاق جریان خواهد داشت. در غیر این صورت برای شما و کارکنان سازمان شما این تنها یک شغل مثل همه شغل‌های دیگر خواهد بود. چنین چیزی اصلاً لذت‌بخش نیست و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را به‌عنوان رهبری مورد انتظار از متخصصان منابع انسانی تصور نمود.

پیروی از این ده گام شما را به یک مدیر منابع انسانی تأثیرگذارتر بدل خواهد نمود. زیاد درگیر ترتیب آن‌ها نشوید: اگر به نظر شما یکی از این ده گام از سایرین مهم‌تر است هر طور که فکر می‌کنید برای شما و سازمان شما بهتر است ترتیب آن‌ها را تغییر دهید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی