وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

وبلاگ جاب دات آی آر

اخبار و مطالب آموزشی سایت job.ir

سامانه کاریابی جاب دات آی آر

بهترین سؤالات در مصاحبه استخدامی

سه شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۳:۴۷ ب.ظ

آیا به دنبال یافتن بهترین پرسش‌های استخدامی موجود برای به‌کارگیری در مصاحبه کارکنان آتی دفتر کار خود هستید؟ این راهنمای جامع پرسش‌های استخدامی شما را در این زمینه یاری خواهد کرد.

مصاحبه استخدامی


11 پرسش متداول مصاحبه استخدامی

یازده پرسش زیر از سؤالاتی هستند که همه‌ی ما شنیده‌ایم و دوستشان داریم. این سؤالات هنوز نقش مثبتی در یک مصاحبه استاندارد ایفا می‌کنند. از آن‌ها می‌توان برای شروع یا پایان مصاحبه و یا تغییر موضوع مصاحبه استفاده کرد.

  • در مورد خودت صحبت کن.
 این پرسش راه بسیار خوبی برای شکستن یخ مصاحبه است.

  • در مورد رزومه خودت برایم توضیح بده. چطور به موقعیتی که اکنون در آن قرار داری رسیدی؟
 زندگی مردم بسیار جذاب است و از این سؤال ساده می‌توان مطالب بسیاری در مورد آن‌ها آموخت. همچنین می‌توان در مورد چرایی خلأهای شغلی و موارد غیرمتعارف رزومه از داوطلب سؤال نمود.

  •  شغل ایده آل و رؤیایی شما چیست؟ توصیف کنید.
 این یک سؤال عالی برای پرسیدن از داوطلبان جوان و تازه فارغ‌التحصیل شده است. از این سؤال اطلاعات و جواب های بسیار زیادی از قبیل «واقعاً ترجیح می‌دهم از داخل خانه کار کنم» دریافت می‌شود که میتواند نشان دهد که آیا فرد گزینه مطلوبی برای بلندمدت هست یا خیر.

  •  چرا موقعیت قبلی خود را رها کردید؟
داوطلبانی که بیکار هستند پاسخ آماده‌ای برای این سؤال خواهند داشت. داوطلبانی که در اثر بازسازی مالی شرکت بیکار شده‌اند به‌راحتی این مطلب را به شما خواهند گفت. داوطلبانی که از کار قبلی خود اخراج شده‌اند باید درکی از چرایی آن داشته باشند و نسبت به آن پختگی نشان دهند.

  •  رئیس یا همکاران قبلی، شما را چگونه توصیف می‌کنند؟
این یک پرسش کلاسیک استخدامی است که تفکر داوطلب را در مورد دید دیگران نسبت به خودش آشکار می‌کند. از زبان بدن فرد، میتوان صحت جواب او را ارزیابی کرد.

  •  حداقل‌ها و انتظارات شما در مورد میزان حقوق دریافتی چقدر است؟
شما بالاخره باید در مقطعی در مورد حقوق پرداختی با داوطلب صحبت کنید. از اینکه چه تعداد از داوطلبان آگهی استخدامی را کامل مطالعه نمی‌کنند و از بازه‌ی حقوقی اعلام  شده آگاهی ندارند شگفت زده خواهید شد. همین مسئله نکته‌ای را در مورد فرد به شما می‌گوید. همچنین وقت گذاشتن برای داوطلبی که دو برابر توان شما انتظار پرداخت  حقوق دارد توجیهی ندارد و می‌توان به سادگی برای صرفه‌جویی در زمان از آن صرف‌نظر کرد.

  •  به چه علت قصد ترک موقعیت شغلی فعلی خود را دارید؟
این سؤال برای این پرسیده میشود که مشخص شود آیا داوطلب در مورد کارفرمای فعلی خود یا موقعیتی که قصد ترک آن را دارد نگاه منفی دارد یا خیر.

  •  خود را در 5 سال آینده در چه جایگاهی می‌بینید؟
 این پرسش درکی از عمق تفکر یک داوطلب در مورد مسیر زندگی و اهداف آینده او به شما می‌دهد و سطح اشتیاق و انگیزه وی را برای شما عیان می‌سازد.

  •  دو یا سه مورد از فاکتورهایی که در شغل ایده آل شما بیشترین اهمیت را دارند عنوان کنید و چرایی انتخاب آن‌ها را توضیح دهید.
 این سؤال موارد متعددی از جمله اولویت‌های فرد مشخص می‌کند.

  • آخرین تنش قابل توجهی که در محیط کاری داشتید را توصیف کنید. این موقعیت را چگونه مدیریت کردید؟
 «ما افراد را به خاطر چیزهایی که می‌دانند استخدام می‌کنیم و به خاطر شخصیتی که دارند اخراج می‌کنیم.». پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که چگونه به شخصیت داوطلبان پی ببریم؟ سؤالاتی از این  قبیل سؤال فوق در شناخت شخصیت یک داوطلب به ما کمک می‌کنند.

  •  چه سؤالاتی از ما دارید؟
داوطلبان خوب سؤالاتی می‌پرسند که نه‌تنها نشان می‌دهد آن‌ها مسیر راهبردی شرکت را به‌خوبی مورد بررسی قرار داده‌اند بلکه نقش خود را نیز در مشارکت برای تحقق این مسیر کاملاً درک کرده‌اند.

  چهار پرسش برای اعتبار سنجی تجارب شخص

 اطمینان از اینکه داوطلب تجارب فهرست شده در رزومه خود را واقعاً انجام داده یا خیر از چیزی که فکرش را می‌کنید با اهمیت تر است. امروزه به لطف اینترنت و با یک کپی ساده می‌توان به‌راحتی یک رزومه پر از لغات باب روز ایجاد کرد؛ بنابراین می‌بایست حداقل یک صحت سنجی اتفاقی از تجربیات فرد انجام داد. تجربه شخصی من به‌ عنوان یک مدیر منابع انسانی و مصاحبه‌گر استخدامی این است که صحت سنجی تجارب داوطلب برای اطمینان از توانایی فرد در انجام وظایف شغلی مورد انتظار، امری کاملاً ضروری است. پرسش‌های زیر برای همین هدف بکار می‌روند.

  • وای! شرکت (اسم شرکت موجود در رزومه فرد) شرکت فوق‌العاده‌ای هست ولی من شنیدم فرهنگ آن‌ها یک مقدار (صفتی که از فرهنگ این شرکت در ذهن  دارید را در اینجا قرار دهید). چطور خودت را با فرهنگ این شرکت تطبیق دادی؟

 یک سؤال ساده در مورد فرهنگ حاکم بر شرکتی که در رزومه فرد نام برده شده به‌طور طبیعی گفت‌وگو را به سمت تجربه او در شرکت مذبور خواهد برد. توجه کنید که آیا فرد بدون درنگ و به‌راحتی به این سؤال پاسخ می‌دهد یا خیر.

  • من قبل از ورود شما به مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای شرکت فعلی (یا پیشین) شما نگاهی انداختم. آن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنی؟

  سؤال در مورد مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای شرکت فعلی یا اخیر داوطلب بینش خوبی در مورد او به ما می‌دهد. اولاً اینکه آیا آن‌ها اصلاً جواب این سؤال را می‌دانند؟ دوما در    صورت مثبت بودن جواب سؤال فوق، آیا وی قادر به ارتباط برقرار کردن با فعالیت شرکت در راستای مأموریت‌ها و چشم‌اندازها هست؟ به‌عبارت‌دیگر آیا فرد دارای تصویر   کلی و درازمدت هست یا خیر؟ من سابقه همکاری با (اسم یک همکار با سابقه) در شرکت سابق شما را دارم. آیا در زمانی که در آن شرکت مشغول به کار بودی او را ملاقات   کردی؟ این سؤال بسیار ساده‌ای است که برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار کاربردی است. آیا فرد نگران به نظر می‌رسد یا به‌راحتی به سؤال شما پاسخ می‌دهد؟ این سؤال به داوطلب می‌گوید که شما می‌توانید از یک فرد مستقل در مورد کار او تحقیق کنید که برای یک داوطلب خوب خوشحال‌کننده است.

  • من حساب‌های شرکت سابق شما را در شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع از آخرین برنامه‌های بخش بازاریابی آن‌ها چک کردم. در مورد برنامه فعلی آن‌ها چه نظری داری؟

  سؤال ساده‌ای که علاوه بر داوطلبان بازاریابى برای داوطلبان مدیریت و یا سایرین قابل استفاده است. گزینه احتمالی شما برای استخدام باید از فعالیت‌های آنلاین شرکت شناخت  داشته باشد مخصوصاً اگر قرار است فرد در بخش بازاریابى یا بخشی از شرکت که با مشتری سر و کار دارد، فعالیت داشته باشد.

8 پرسش استخدامی رفتاری

سؤالات استخدامی رفتاری یا موقعیتی سؤالاتی هستند که از داوطلب می‌خواهند شرحی از یک تجربه پیشین بیان کنند یا نحوه‌ی مدیریت یک موقعیت فرضی را تشریح کنند. این سؤالات آشکار می‌سازند که داوطلب در یک موقعیت خاص چه طرز تفکری دارد و چگونه به حل یک مسئله می‌پردازد.

در ادامه دو مورد از بهترین سوالات استخدامی رفتاری آورده شده است.

  • بگویید در چه زمان از شغل خود بیشترین احساس رضایت‌مندی می‌کنید؟
  • بگویید در چه زمان از شغل خود کمترین احساس رضایت‌مندی می‌کنید؟

 این پرسش‌ها انگیزه‌های داوطلب را آشکار می‌سازند و همچنین قابلیت تطابق فرهنگی او را ارزیابی می‌کنند.

  • فرض کنید وارد دفتر می‌شوید و در همان ابتدای شروع ساعت کاری با 8 ایمیل و 4 پیغام صوتی محتوی درخواست‌های اضطراری از طرف مشتریان مواجه می‌شوید. چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟

 با این پرسش می‌توان به به‌طور کامل به طرز تفکر فرد در مواجهه با یک مشکل پی برد.                                                                                      

  • در مورد یکی از شکست‌هایی که داشتی توضیح بده. چطور اتفاق افتاد؟ بعد از آن چه کردی و اگر دوباره در همان موقعیت قرار بگیری چه کاری را متفاوت انجام می‌دهی؟

 من از این پرسش برای پی بردن به سطح تجربه‌ی فرد، توانایی‌های حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی وی استفاده می‌کنم. پاسخ این سؤال میزان توانایی فرد برای تفکر انتقادی در مورد خودش را نشان می‌دهد.

  • یکی از زمان‌هایی که با فردی به مشکل خوردی یا با او در مورد مسئله‌ای مخالف بودی را توصیف کن. برای بهبود اوضاع چه گام‌هایی برداشتی؟

این پرسش به مصاحبه‌شونده اجازه می‌دهد تنشی را که در زندگی واقعی تجربه کرده مطرح نموده و عکس‌العمل خود را نسبت به آن به اشتراک بگذارد. همچنین پاسخ این پرسش تصویری از مهارت‌های شخص در حل مسئله، سرسختی، خوش‌قلبی و شیوه ارتباطی او را ترسیم می‌کند.

  • اگر یکی از همکاران شما به شما بگوید می‌خواهد فردا از کار خود کناره‌گیری کند پاسخ شما چه خواهد بود؟

هوش احساسی میزان توانایی شخص در درک دیگران و برقراری ارتباط با آن‌ها را بیان می‌کند. پرسش‌هایی از این قبیل سطح هوش احساسی داوطلب را آشکار می‌سازند.

  • در مورد یکی از زمان‌هایی مجبور به بحث در مورد تغییر محدوده پروژه با یک مشتری یا مافوق خود شدید صحبت کنید و نتیجه‌ی این گفت‌وگو را بیان کنید.

 هدف از مطرح کردن این سؤال، تمایل به فهم این مطلب است که داوطلب چگونه از این موقعیت برای اجتناب از وضعیت‌های مشابه و ایجاد بازدهی در پروژه‌های آتی درس گرفته است.

  • اگر یک مشتری طی ایمیلی از شما درخواستی خارج از محدوده وظایف شما در شرکت داشته باشد چگونه این وضعیت را مدیریت می‌کنید؟

 برخی از افراد صرف‌نظر از اینکه چند بار این سؤال را به طرق مختلف بیان می‌کنم مفهوم آن را متوجه نمی‌شوند. این مسئله قدرت درک آن‌ها را برای من مشخص می‌کند. علاوه بر این پاسخ آن‌ها اطلاعات زیادی در مورد اینکه آن‌ها در صورت بکارگیری چه نوع کارمندی خواهند بود مشخص می‌کند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی